پایتخت شعر ایران

index.png
قلم شما

گفتگوی آرزو رمضانی ساکن آلمان با پایتخت شعر ایران

لطفا خودتان را برای مجموعه ی بزرگ حوزه ی مشق معرفی کنید:

آرزو رمضانی هستم
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
روزنامه نگار ،ویراستار،ترانه سرا
مدرس زبان و ادبیات فارسی
و مترجم زبان استانبولی

چگونه به ترانه سرایی علاقه مند شدید واز کجا شروع کردید؟

از نوزده سالگی نوشتن را با غزل شروع کردم و به صورت کاملا دلی می نوشتم تا زمانی که به دانشکده ی ادبیات راه یافتم و شوق و اشتیاقم به نوشتن از آن زمان بیشتر شد.
سراغ موسیقی های فاخر رفتم و شعر زیاد می خواندم و با تشویق استادهای دانشکده م به سمت شعر نوشتن به صورت جدی تر راه یافتم.

چه عواملی در انتخاب شما برای ترانه سرایی تاثیر گذار بود؟

موسیقی و هم ذات پنداری با کلام
باعث شد که به سمت ترانه نویسی
حرکت کنم.

فرایند نوشتن ترانه برای شما چگونه است؟آیا روش خاصی برای نوشتن و ترکیب کلمات وایده ها دارید؟

اگر ترانه سرایی را به شکل یک کاردستی نگاه کنیم،زمانی می تواند یه کار خوب باشد که با خلاقیت و نظم عجین باشد.در حقیقت شعری خوب است که بتواند خواننده را به حرکت در بیاورد.
امروزه ترانه یه ژانرمهم و عام پسند است و باید از درون مایه و برون مایه ی تاثیر گذار بر خوردارباشدتا بتواند تاثیرش را روی مخاطب بگذارد.
به نظر من ترانه نوشتن دارای اصولی است که در اثرعدم رعایت آن اصول،ترانه رابه یک کار مقطعی و سطحی تبدیل می کند.
برای نوشتن یک ترانه ی خوب و متفاوت باید نگاهی متفاوت و خلاقانه داشت که بر گرفته از اندیشه ها و احساسات درونی و بیرونی شاعر است و تلفیق این دو می تواندترانه سرا را به رویکردی خاص و درست برساند.
در فرایند نوشتن ترانه چند اصل مهم وجود دارد؛طرح و موضوع ترانه،روایت پردازی و کلمات کلیدی،محتوا و مهمترین آنها زیبایی شناسی در ترانه
به قول شهیار قنبری عزیز؛ترانه سرای خاطره ساز:«در ترانه نویسی اول آرتیست شوید بعد ترانه بنویسید».
در ترانه باید با واژه ها رقصید.من برای ترانه نوشتن به موسیقی گوش می دهم؛آن هم خیلی زیاد
کتاب زیاد می خوانم ،چرا که با رعایت این موارداست که می توانیم دایره ی واژگان بیشتری داشته باشیم.
ترانه نوشتن چیدن کلمات پشت سر هم نیست.در ترانه نویسی باید در فرم بمانی،باید بدانی چطور قرار است تمامش کنی.
اگر ترانه ای تصویری در ذهن مخاطب ایجاد نکند،به نظر من وظیفه اش را به درستی انجام نداده است.
وقتی ترانه شنیده بشه تازه متولد شده و اونجاست که شکل گرفته است.
به نظرم ترانه علیرغم ساده انگاری اش،سخت ترین شاخه ی هنری است.

آیا از تجربیات شخصی اتان در ترانه سرایی استفاده می کنید؟ اگر بله لطفا توضیح دهید

بدون شک بله
اگر تجربه ی شخصی رو یه جور معلم بدونیم من ازتجربیاتم یاد می گیرم و در جاهای مختلف ازش استفاده می کنم.

تاثیر گذارترین ترانه ای که تا کنون نوشتید کدام بوده اند و چرا؟

کار تاثیر گذارو که مخاطب باید اعلام کند،اما ترانه ی باور کنین من یه زنم از تاثیر گذارترین کارهای منه،چرا که روایتگر اتفاقات روز جامعه است.
هرچه هیجان در نوشتن بیشتر باشه قطعا تاثیرش هم بیشتر خواهد بودواین ترانه از کارهای تاثیر گذار منه و حسم این است که وقتی به حافظه سپرده شده یعنی کار خودش رو کرده ؛از اتفاق زاییده شده و تاثیرش را گذاشته است.
_ترانه ی بعدی ام که حس می کنم تاثیر گذار بوده؛
از این فاصله یه عمره که با عشق تو در گیرم
من از بس خاطره دارم فراموشی نمی گیرم است
و این کارم این حس وبر من مستولی کرد که ترانه اثرشو گذاشته که خیلی ها حفظ کردند بیت آخرشو
یعنی قرار گرفتن کلمات بی جان در همین جاست که بهم جان بخشیده اند .

آیا برای شما اهمیت دارد که ترانه هایتان پیامی مشخص به مخاطبان منتقل کند؟

بله، ما در ترانه باید حامل پیام باشیم البته اگر سانسور نباشد،آن وقت است می توانم بگویم که بیشترین تاثیررا گذاشته است.

چگونه موضوعات مختلف را برای ترانه هایتان انتخاب می کنید؟آیا موضوعات خاصی را ترجیح می دهید؟

به نظرم هر ترانه سرایی در هر زمینه ای در ابتدای امر باید دانش و اطلاعات خود را روز افزون گسترش دهد تا بتواند موفق باشد.
من موضوعات اجتماعی را بیشتر دوست دارم ،اما کارم را با عاشقانه نویسی شروع کردم.
موضوع لزوما از پیش تعیین شده نیست.به نظر من ترانه ای موفق است که بتواند در ذهن خواننده و شنونده بماند و اگر غیر این باشد به مثابه ی این است که میوه نارس است و عملا موفق نیست.
در ترانه اگر از موضوع دور نشویم،تقریبا مسیرو درست رفتیم.

چگونه با نقدها وانتقادات به ترانه هایتان برخورد می کنید؟

من شاگرد ادبیات هستم .(این جمله از دوست شاعرم جناب ابراهیم اسماعیلی عزیز یاد گرفتم)
و برای هر نقد وانتقادی همیشه حاضرم و حتی برای کتاب دومم (من همیشه به عشق مربوطم)هم جلسه ی نقد گذاشتم و از انتقادها بهترین استفاده را کردم.اصلا دیکته ی نا نوشته که غلط ندارد.
و نقد را می پذیرم و سعی در بهتر شدن کارهایم داشته و خواهم داشت

آیا همکاری با سایر هنرمندان برای ساخت ترانه برای شما جذاب است؟
طبیعا بله،وقتی یک ترانه سرا با آهنگساز یا خواننده در تعامل باشد ،قطعا در خلق اثر برای شنیده شدن موفق تر خواهد بود تا ترانه سرایی که می نویسد و نمی داند کی و چگونه این ترانه ها ماندگار تر می شوند!
به نظرم همکاری با سایر هنرمندان در بهبود روند ترانه بسیار تاثیر گذار است.
اشعار و کلماتی که برای یک ملودی بر روی وزن عروضی نوشته می شوند در اصل نتیجه ی همکاری مستقیم ترانه سرا و عوامل ساخت ترانه است.یعنی اهنگساز با ترانه سرایان همکار می شوند که ایده های ملودیک و موسیقایی یا اهنگ هایی که ازقبل ساختند را کامل کنند.پس این همکاری حائز اهمیت است

آیا ازابزارها و تکنیک خاصی در نوشتن ترانه استفاده می کنید؟

بله
ایده و عنوان،کورس و موضوع ترانه یا همان تکنیک سوژه در ترانه،
کاربردن کلمات کلیدی در ترانه و اجتناب از سطحی نگری و فضاهای تکراری در افرینش کلمات
از تکنیک های من در نوشتن ترانه هستند.

چه نکاتی را به ترانه سرایان جوان توصیه می کنید؟

مطالعه،مطالعه و مطالعه
کتاب بخونید،شعر خوب بخوانید. در کلمات ماجرا جو باشید.رقص واژه هارا بلد باشید و همه ی این موارد با مطالعه امکان پذیر است.
در سرودن نترسید،جسارت کنید تا دچار تقلید و تکرار نشوید.تا می توانید اشعار شاعران مختلف را بخوانید.از سعدی،حافظ،بیدل دهلوی،صائب تبریزی،وحشی بافقی،عارف قزوینی زیاد بخوانید.از نیما یوشیج،احمد شاملو،حسین منزوی،فروغ فرخزاد،نصرت رحمانی زیاد بخوانیدچرا که تاثیر زیادش را در روند سرودن بهتربه وضوح خواهید دید.
خواندن رمان و داستان را نادیده نگیرید.مهم ترین ویژگی شاعر این است که با جهان ارتباط برقرار کند و مسائل روز را در نظر بگیرد تا بتواند بهتر بنویسد.
از یاد گیری آرایه های ادبی غافل نشوید چرا که نقش کلیدی درشعر دارند.
از نقد شدن نترسید،نظرات بزرگان ادب را نادیده نگیرید تکنیک ها و قواعد شعری را یاد بگیرید.شعر یک جوشش است و برای بهتر به بار نشستنش باید کوشش کرد.

آیا در هنگام نوشتن ترانه هایتان هدفمندی خاصی در نظر دارید؟

بله،در شعر باید مسیرمان مشخص باشد.باید تمام عناصر شعر را با هدف مورد نظرمان تطبیق دهیم.از کلیشه ها دوری کنیم .باید استعاره ها و تشبیه ها و قیاسهای تکراری را بیرون ریخت و استعاره های نوخلق کنیم.
باید با صور خیال آشنا بود و ذهن را به چالش کشید.
به نظرم باید دست ترانه سرا باز باشد،آن وقت است که آثار فاخر ظهور می کنند.

آیا از ترانه سراهای دیگر برای الهام گیری استفاده می کنید؟

بله، به مراتب
در درجه ی اول از
شهیار قنبری عزیز؛ترانه سرای خاطره ساز
از اردلان سرفراز بخاطر درخشندگی اش در عرصه ی ترانه از گذشته تا هنوز
از ایرج جنتی عطایی
از مرحوم دکتر افشین یداللهی عزیز؛مرد ترانه های درست
از مهدی ایوبی که رقص واژه هارا خوب بلد است و ترانه های ماندگار و خوبی دارد
از حسین صفا که در ترانه نویسی چارچوب خاصی را حفظ می کند
از روزبه بمانی که به غایت هنر مند است و ترانه نویس

چگونه با تغییرات جامعه و فرهنگ سازگار می شوید؟ و آنها را در ترانه هایتان باز تاب می دهید؟

همیشه در تلاش بودم که نگاهم در ترانه مستقل باشد و به نظرم ترانه سرا باید به اجتماعی که در آن زندگی می کند نگاهی ژرف داشته باشد،حتی به تاریخ و پیشینه ی تاریخی .ترانه باید بازتابی از مسائل اجتماعی و شرایط جامعه باشد و اگر وسیع تر نگاه کنیم،متوجه می شویم که شعر فقط عاشقانه نوشتن نیست بلکه نحوه ی زیست و اجتماع باید در اثر هویدا باشد‌ و ترانه سرا باید ساحت اجتماعی ای که قرار است کار کند را در نظر داشته باشد.
به نظر من اگر مبحث آسیب شناسی و بحران در ترانه را به صورت جدی دنبال کنیم شاید بسیاری از مشکلات حاضر در عرصه ی ترانه کاسته شود .در حال حاضر بزرگترین آسیب اصلی در ترانه ی امروزاین است که هر چیز جای خودش نیست.
ما ترانه سرایان خوبی داریم که ممنوع الکار هستن وبر عکس ترانه سرایانی داریم که فعالیت های زیادی با خوانندگان دارند وعملا کلام قوی ای ندارند و این مصداق بارز همان نبودن هر چیز سر جای خود است.
کاش در جامعه ی ما ذائقه های مردم تربیت شود و تعریف ترانه ی خوب از نه خوب مشخص شود!

صحبت پایانی با مخاطبان حوزه ی مشق
من قاضی یا هیئت منصفه نیستم ،اما براین باورم که ترانه سرایی لازمه اش ارتباط است،اجازه بدهیم ارتباط ها با هم سراها و خوانندگان و آهنگسازان به صورت غیر باند بازی باشد و از تیم داری دوری کنید.
اگر علاقه مند به نقد ترانه هستید خانه ی ترانه توصیه ی من است
پیروز باشید و رستگار
و در انتها از شما نیز کمال تشکر را دارم.
با احترام آرزو رمضانی

 

 

 

 

 

❤️❤️
روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

خانه

 

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب

همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.

۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *