قلم شما

اثری از بانوی هنرمند معصومه کردی گودرزی _انتشارات حوزه مشق

به نام خدا

با توجه به مسئله مهم انتخابات و حساس بودن این امر خطیر طرف صحبت اصلی ما با آنانی است که خود را مدافع حقوق بشر و زنان و آزادی و عدالت اجتماعی و…می‌دانند.اینبار از سوی نظریه پردازان با آنان صحبت می کنیم و چون بحث انتخابات بحث ارتباطات مردمی است از دیدگاه جورج هربرت مید که یکی از چهره های برجسته مکتب جامعه شناسی که در یکی از نظریاتش اشاره دارد به نکاتی در مورد کنش متقابل نمادین مطالبی را به آنان گوشزد می کنیم .او که انتقال ژست ها را آغاز ارتباطات می داند در مباحث خود از ژست‌های مختلفی‌ صحبت می‌کند.
ژست‌های حرکتی(حرکت‌های بدنی)میان چهره ای(حرکات چهره) ژشت های صدا(ژست کلامی) او اظهار می‌دارد که ژست ها مراحل آغازين هر گونه رفتار اجتماعی و ارتباطات انسان است. و با توجه به همه نظریاتی که در مورد ارتباطات و انسان اجتماعی بیان کرده و در بیشتر حوزه ها چه فردی چه خانوادگی و چه اجتماعی نظریه ای بر جا نهاده است و مربوط به حوزه اصلی ما میباشد همه و همه را بیان نموده .می‌توان اینگونه تصور کرد که در این دوران بتوان نظریه مید را کاملتر کرد و این گونه اظهار کنیم که در آن زمان از ژست قدرت ، ژست ثروت، و یا ژست پشت میز نشینی، صحبتی به میان نیاورده است . ژستی که در این قرن حاضر می‌توان به طور واضح نمود آن را حس کرد. افرادی که با داشتن ثروتی بالاتر از دیگران خود را برتر دانسته و با نشان دادن وضع موجود خود جایگاه اجتماعی رفیعی را برای خود در نگاه دیگران رقم زده اند. می‌توان با ژست قدرت بهترین نظریه مید که دیگری تعمیم یافته است را می‌توان در این عصر مشاهده کرد و به راحتی آن را حس کرد.به این صورت که افرادی که در طبقه پایین تر جامعه هستند با دیدن این قشر که کم هم نیستند می‌خواهند به جای آنان باشند . بنابراین برای رسيدن به نقطه اوجی که آنها قرار دارند دست به هر کاری می‌زنند چرا که می‌خواهند به آن موقعیت برسند موقعیت کسی که ژست قدرت و ثروت باعث شهرتش شده است. حال نمی‌دانیم اینهایی که ژست ثروت دارند آیا آگاهی کامل از اوضاع جامعه نیز دارند؟ یا اینها از سر عادت این کار را انجام میدهند؟ آیا این عادت را از نیکان و اجداد خود یاد گرفته و یا به ارث برده اند؟ و یا نه اقتضای طبیعت روزگار آنها را به این نوع ژست ها عادت داده است؟ انسانها در زندگی روزمره خود انرژی بسیاری را صرف می‌کنند تا تصویر خوبی از خود در ذهن دیگران ایجاد کنند. تصویری که برای دیگران پذیرفتنی باشد. در عصر حاضر که همه اوقات مردم شده سیر و سفر در دنیای مجازی به راحتی این ژست ها را می‌توان یافت و باور داشت جامعه شناسانی که درباره رفتار انسانها تحقیق و پژوهش می‌کنند روی این نظریه می‌توانند بیشتر تمرکز کنند . این چنین افرادی با چنین ژست های مجازی توانسته اند خیلی از جوانان و نوجوانان ما را به سمت و سوی خود سوق داده و افکار آنها را تحت تاثیر قرار دهند. این ژست ها در همه جای جامعه رخنه کرده حتی در حوزه ورزش آنجا که جای صداقت و پهلوانی است. این ژست ها جای خود را به واقعیتی کاذب داده است ( تبدیل کرده است).آنجا که پهلوانان و ورزشکاران راستین ما در میدان مبارزه تلاش می‌کنند افتخار آفرین باشند. اما در جای دیگر این ثروتمندان به ظاهر ورزشکار با همه مد و انواع مارک های مختلف ورزشی توانسته اند در همه میادین بیشتر دیده شوند. و باعث احترام بیشتری از سوی مردم عادی باشند. بنابراین روی صحبتمان با افراد خاصی است که در این مرحله حساس جامعه باید خود واقعیشان را نشانه داده و از وعده هایی که خودشان هم می‌دانند تحقق نمیابد اجتناب کنند .
به امید فردایی بهتر برای ایران

معصومه کردی گودرزی
دکتری جامعه شناسی

 

 

 

 

 

❤️❤️

روابط عمومی انتشارات بین المللی حوزه مشق

  https://ketabbaz.hozeyemashgh.ir

چاپ انواع کتاب: شعر،داستان،دلنوشته،رمان،زندگینامه،سفرنامه،نمايشنامه،فیلمنامه، تبدیل جزوات اساتید،مربیان، معلمان و دانشجویان به کتاب تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب  تبدیل رساله دکتری به کتاب  مشاوره، نگارش و تدوین پایان نامه و رساله در رشته های علوم انسانی و اسلامی استخراج مقاله از پایان نامه و اکسپت مقاله  انجام طراحی جلد و صفحه آرایی در بالاترین کیفیت  ویراستاری حرفه ای کتاب   همین الان به کارشناسان حوزه مشق پیام بدهید.   ۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶  ۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹

تصویر نویسنده
فردین احمدی

2 نظرات در مورد “اثری از بانوی هنرمند معصومه کردی گودرزی _انتشارات حوزه مشق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *