پایتخت شعر ایران

index.png
قلم شما

چاپ کتاب داستان کوتاه و بلند

چاپ کتاب داستان – داستان های کوتاه و بلند

بسیاری از افراد استعداد زیادی در نویسندگی داشته و نیز اصول این کار را می دانند، اما از چاپ کتاب خود امتناع می کنند. در این بخش به انواع کتاب داستان و نحوه چاپ کتاب داستان خواهیم پرداخت.

چاپ کتاب داستان کوتاه و بلند

برخی نویسندگان تازه کار از چاپ کتاب خود هراس دارند. زیرا آشنایی زیادی با روند چاپ کتاب و اخذ مجوزهای لازم ندارند و تصور می کنند که مسیری دشوار در پیش روی آن ها است. همچنین قیمت چاپ کتاب نیز یکی از دلایل اصلی این افراد در چاپ نکردن کتاب می باشد. اما اگر شما چاپ کتاب داستان خود یا هر کتاب دیگری که نگارش کرده اید را به یک انتشارات معتبر بسپارید، تمامی این مراحل به راحتی طی خواهند شد.

 

کتاب های داستان به دو دسته داستان بلند و کوتاه تقسیم می شوند. عمده ترین تفاوت ایت دو دسته، تعداد کلمات آن ها است. تعداد کلمات یک داستان کوتاه حداکثر دو هزار و پانصد کلمه می باشد و رمان ها از پنجاه هزار کلمه آغاز شده و حداکثری برای آن ها وجود ندارد. از دیگر تفاوت میان این دو می توان به نوع داستان نویسی آن اشاره کرد. داستان های بلند اغلب شخصیت محور بوده و داستان های کوتاه موقعیت محور هستند. رمان ها که بلندترین قالب های داستانی هستند، از ژانرهای مختلفی همچون عاشقانه، ماجراجویانه، تاریخی، ترسناک و غیره تشکیل شده اند. از معروف ترین رمان ایرانی می توان به رمان های کلیدر اثر محمود دولت آبادی، شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری، مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد، سنگ صبور اثر صادق چوبک، بوف کور اثر صادق هدایت و بسیاری آثار شاخص دیگر اشاره کرد.

 


چاپ کتاب داستان کوتاه و بلند

برای چاپ کتاب داستان یا سایر کتاب ها باید یک سری مراحل خاص طی شود. این مراحل فارغ از ژانر کتاب تقریبا برای تمام کتاب ها یکسان می باشد. اگرچه مراحل چاپ کتاب برای برخی نویسندگان تازه کار کمی پیچیده است، اما ناشران فعال و با تجربه تعداد زیادی کتاب به چاپ رسانده و هیچ مشکلی در این زمینه نداشته و بسیار حرفه ای عمل می کنند.

اولین مرحله از چاپ کتاب داستان نگارش آن است. نویسنده باید کتاب خود را طبق هدفی که در ذهن دارد نگارش کرده و آن را ویراش کند. قدم بعدی انتخاب ناشر مناسب و معتبر است. ناشر انتخابی باید دارای مجوز بوده و در زمینه چاپ کتاب های داستانی تجربه داشته باشد تا بتواند بازار بهتری برای کتاب شما پیدا کند. ناشرانی که مجوز نشر کتاب ندارند، نمی توانند از مجوزهای لازم را برای کتاب شما اخد کنند و در نتیجه کتاب بدون مجوز و غیر قانونی به چاپ رسیده و ارزش خود را از دست می دهد.

 

 

اخذ مجوزهای لازم برای چاپ کتاب

پس از اینکه کتاب خود را تحویل ناشر دادید، ناشر مراحل اولیه آماده سازی کتاب همچون تایپ، ویراستاری و صفحه آرایی آن را انجام داده و به سراغ دریافت شابک برای کتاب شما می رود. شابک یک کد 13 رقمی است که از طرف خانه کتاب صادر شده و به صورت منحصر به فرد به کتاب های آماده چاپ تعلق می گیرد.

 

مرحله بعدی اخذ فیپا یا همان شناسنامه کتاب است. فیپا در صفحه اول کتاب چاپ شده و اطلاعاتی همچون مشخصات کتاب و نویسنده را در اختیار خواننده قرار می دهد. اخذ فیپا برای کتاب های داستانی عموما حدود 10 روز یا بیشتر به طول می انجامد.

در این مرحله طراحی جلد کتاب انجام شده و چند نسخه کتاب چاپ شده برای وزارت ارشاد ارسال می شود. اخذ مجوز وزارت ارشاد بسته به نوع کتاب از یک هفته تا 3 ماه به طول می انجامد. معمولا کتاب های علمی در کمترین زمان و کتاب های شعر و داستان در بیشترین زمان مورد بررسی قرار می گیرد و مجوز برای آن ها ارسال می شود.

کتاب با عبور مرحله اخذ مجوز وارد مرحله صحافی و چاپ شده و پس از چاپ مجددا برای وزارت ارشاد ارسال می شود. در این مرحله که اعلام وصول نام دارد، وزارت ارشاد کتاب را مجددا بررسی کرده تا از عدم تغییر آن اطمینان حاصل کند.

انتشارات حوزه مشق شما را در چاپ کتاب داستان و سایر کتاب ها در زمینه های مختلف یاری خواهد کرد تا کتاب خود را به صورت اقساط و با بهترین کیفیت به چاپ رسانده و به بازار عرضه کنید.

۰۹۳۹۳۳۵۳۰۰۹
۰۹۱۹۱۵۷۰۹۳۶

تصویر نویسنده
فردین احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *